2018. február 6., kedd

A faros

A cikk eredetileg megjelent: 2010. szeptember 06-án

Biztosan sokan vannak rajtam kívül, akiknek boldogság járja át a lelkét, ha meglátnak egy farost! Mi is az a faros? Nem, nem a szomszéd csaj, bár az is faros, de egyébként amiről szó van, az egy busz, és ő is a nagy segge miatt kapta ezt a becenevet! Nos, az Ikarus 55-ös és 66-os típusú autóbuszról áradozok éppen, bár szerintem ezt mindenki kitalálta.

Nincs a világon még egy ilyen egységes formatervű, ilyen gyönyörű vonalvezetésű busz, ebben biztos vagyok. Az ötvenes évek szűrt levegőjű világában ilyet tervezni nagyon nagy dolog volt. És még gyártani is tudtuk. Ez sem semmi!

Különleges műszaki megoldások jellemezték a típust, a világon ő volt az egyik első igazán sikeres konstrukciójú, önhordó szerkezetű autóbusz. Számos nemzetközi díjat nyert. Széles körben exportáltuk, Kelet-Németországtól Kuvaitig nagyon sok helyen öregbítették mérnökeink hírnevét. Van olyan ország, ahol az 1990-es évek elejéig menetrend szerinti járatokban közlekedett. Évekig járta például a Berlin-Moszkva járatot! Nem semmi!

Sajnos pártunk és kormányunk már akkor is a helyzet magaslatán állt, és elrendelték az Ikarusnak évi 30 000 darab babakocsi legyártását is! Ez pedig két műszakban is napi kb. 120 babakocsit jelent, tehát 8 percenként el kellett készülnie egy-egy babakocsinak! Kicsit sem nagy kapacitás-elvonás a buszgyártástól, igaz? De még így is 1953 és 1973 között elkészült 16726 darab faros busz! Ez a szám együtt takarja a távolsági/helyközi 55-öst és a helyi 66-ost.

Nemrég olyan szerencsém volt, hogy egy helyen, együtt tudtam megörökíteni a még működő, gyönyörűen helyreállított/restaurált farosokból egyszerre négyet is!

Íme, pár kép, gyönyörködjetek Ti is!









További képek itt.

Nincsenek megjegyzések: