2018. január 14., vasárnap

Beyer-Garratt

A cikk eredetileg megjelent: 2008. november 14-én

Egy különleges mozdonyról szeretnék pár szóban elmélkedni, amely érdekes módon nem honosodott meg hazánkban. Talán a hazai viszonylag sűrű állomás/fűtőház hálózat az oka, de tudomásom szerint Magyarországon soha nem üzemelt Beyer-Garrat rendszerű gőzmozdony.

Ez egy nagyon érdekes gép! Egyesíti magában a szertartályos és a szerkocsis mozdonyok előnyeit. Felépítéséből adódóan rendkívül nyugodt futású és roppant erős mozdony.

Tulajdonképpen dupla gépezettel ellátott, egy kazános mozdony, két mozdony erejével! Három részből áll, elöl-hátul gőzhengerek a hajtáshoz a futóművel, rajtuk a nagyobb víz- és tüzelőanyagtartályokkal, köztük pedig a kazán, a füstcsövek, a füstszekrény és a mozdonysátor. Mindez csuklósan összekapcsolva, ami kiváló ívmeneti tulajdonságokkal ruházza fel a mozdonyt! Az átlagosnál több vizet és tüzelőanyagot tudott így magával vinni, tehát a hatótávolsága is nagyobb volt! 

Erre szükség is volt, mert főként afrikai ill. sivatagos-trópusi területeken használták. Nagy számban készült és ebből jelentős számú mozdony volt keskeny nyomtávú, több példánya ma is üzemel!












fotók: Railpictures.net, users.powernwt.co.uk/hamilton, John West, André Kritzinger, Robert Wilson, Alan John Crotty, Christian Cederberg

Nincsenek megjegyzések: