A cikk eredetileg megjelent: 2008. november 14-én
Egy különleges mozdonyról szeretnék pár szóban elmélkedni, amely érdekes módon nem honosodott meg hazánkban. Talán a hazai viszonylag sűrű állomás/fűtőház hálózat az oka, de tudomásom szerint Magyarországon soha nem üzemelt Beyer-Garrat rendszerű gőzmozdony.
Tulajdonképpen dupla gépezettel ellátott, egy kazános mozdony, két mozdony erejével! Három részből áll, elöl-hátul gőzhengerek a hajtáshoz a futóművel, rajtuk a nagyobb víz- és tüzelőanyagtartályokkal, köztük pedig a kazán, a füstcsövek, a füstszekrény és a mozdonysátor. Mindez csuklósan összekapcsolva, ami kiváló ívmeneti tulajdonságokkal ruházza fel a mozdonyt! Az átlagosnál több vizet és tüzelőanyagot tudott így magával vinni, tehát a hatótávolsága is nagyobb volt!
Erre szükség is volt, mert főként afrikai ill. sivatagos-trópusi területeken használták. Nagy számban készült és ebből jelentős számú mozdony volt keskeny nyomtávú, több példánya ma is üzemel!
fotók: Railpictures.net, users.powernwt.co.uk/hamilton, John West, André Kritzinger, Robert Wilson, Alan John Crotty, Christian Cederberg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése